tiistai 18. marraskuuta 2008

Perjantaiaamuna sain Vapulta kyydin Sutherlandin juna-asemalle, missä Oli, Raphaelle ja Chantal jo odotteli seuraavaa junaa keskustaan. Päästiin samaan junaan Wollongongista tulleiden Joeyn, Audreyn, Chihiron ja parin muun kanssa. Keskustassa vaihdettiin seuraavaan junaan Edgecliffiä kohti, josta käveltiin ökyrikkaan kaupunginosan läpi Raschattan Bayhyn. Rotaryn vuoden suurin hyväntekeväisyystapahtumaan on regatta, eli purjehduskilpailu, johon osallistuu noin 100 venettä. Tapahtumasta saadaan noin 100 000 dollaria hyväntekeväisyyteen vuosittain.
Aluksi jelpittiin vaihtareiden kanssa varustamaan veneitä, eli kannettiin lavoittain kaljaa rikkaitten miesten huvijahdeille. Ilmaisen lounaan jälkeen meidät jaettiin kolmeen ryhmään ja jokainen ryhmä pääsi jonkin veneen miehistöön. Mun ryhmä (Johanna, Chantal ja Raphaelleja minä) pääsi kahden ikääntyneen kipparin mukaan reilu 10 metriseen huvijahtiin. Tytöt rentoutuivat kannella ja me miehet oltiin alusta loppuun asti tositoimissa kovan tuulen ja aallokon takia. Parin tunnin kisa, jossa oli kolme eri sarjaa, loppui viiden maissa meidän veneen voittoon! Loistava kokemus koko homma, ja aina on kivaa kun ollaan vaihtariporukalla liikenteessä.

Regattan jälkeen lähdettiin 13 vaihtarin voimin bussilla Canberraan viettämään viikonloppua. Muutaman tunnin matkan jälkeen kello oli ilta kun saavuttiin majoitukselle. Ensimmäinen ilta meni asettuessa taloksi samaan huoneeseen Joeyn ja Olin kanssa ja nukkumaan päästiin joskus aamuyöllä.
Lauantaiaamun klo 7:00 herätys ei paljoa hymyilyttänyt, mutta tukevan aamiaisen jälkeen jo lähdettiin tutkimaan Canberraa ja sen kummallisia yksityiskohtia.Canberra: Australian pääkaupunki, asukkaita reilu 300 000, perustettu n. 100 vuotta sitten. Kaupunki suunniteltiin paperilla ennen perustamista.

Ensimmäiseksi pamautettiin bussilla kaupungin laidalla olevan kukkulan päälle mistä sai hyvän kuvan kaupungista. Sieltä jatkettiin War Memorial nimiselle museolle, joka käsitteli Australian lähes olematonta sotahistoriaa. Oli kuitenkin erittäin mielenkiintoinen ja hieno paikka kaikkine tavaroineen ja tarinoineen. Sen jälkeen piknik-lounas viereisellä ruohopläntillä.
Seuraava kohde: parlamenttitalo. Tilava, avoin, ja viimesen päälle tyylitelty rakennus oli kiva kiertää porukalla. Jotain tietouttakin sieltä jäi päähän, ja paljon valokuvia(niitä tuli eripaljon reissun aikana). Politiikasta puheen ollen lähdettiin kiertämään eri maiden suurlähetystöjä. Suomen suurlähetystökin löytyi! Kyllä oli tyylikäs muihin verrattuna, ja suuri, ja täynnä lasia. =)
Sitten matkattiin kaupungin ulkopuolelle noin puolen tunnin päähän avaruusluotainasemalle. Keskellä karua puskaa, keskellä ei mitään, lepäsi jättimäiset satelliitit täydennä toiminnassa. Mitään ei näkynyt tapahtuvan. Onneksi paikalle oli pystytetty turisteja ja muita kiinnostuneita varten rakennus josta löytyi kaikkea avaruustekniikkaan liittyvää. Kiehtova paikka ja helposti olisi saanut kulumaan enemmänkin aikaa, mutta oli aika lähteä tutustumaan luontoon. Käytiin kävelemässä pari puskapolkua ja bongailtiin kenguruita, koalia sun muita ötököitä.
Illalliseksi pistettiin grilli kuumaksi yhdessä puistossa, ja kokkailtiin hyvät purilaiset. Maha tyytyväisenä takaisin majoitukselle, jossa odotti poreallas, uima-allas ja jopa "sauna" valmiina. Aamuyöhön jaksettiin heittää huulta ja pelailtiin siinä sitten pullonpyöritystäkin ilman pulloa.
Sunnuntaiaamun herätys klo 6:30 oli vielä tiukempi. Lähdettiin aamukierrokselle Ilonan, Raphaellin ja Audreyn kanssa keskustaan ja puistoihin. Taidettiin näyttää epäilyttäviltä tyypeiltä kun paikallinen polisii tuli kyselemään minne meillä oli matka :D
Kävelykierroksen jälkee hypättiin Joeyn kanssa porealtaaseen hetkeksi ennen aamiaista. Päivän ensimmäinen kohde oli National Museo, jossa esitettiin Australian parisataa vuotta vanhaa historiaa. Paljon rahaa oli uponnut siihen museoon, ja se muistutti lähinnä Kiasmaa. Seuraavana Science discovery -niminen keskus. Siellä oli kaikkea huippujännää ja mielenkiintoista, keksintöjä ja kokeiltavia juttuja. Viimeinen visiitti tehtiin urheiluopistoon jossa saatiin joltain olympiakisaajalta opastettu kierros ja päästiin katsomaan mikä on Australian salaisuus menestykseen urheilussa. Kierroksen lopussa saatiin kokeilla kaikensortin lajeja eri simulaattoreilla.
Sitten alkoi kotimatka. KFC aterian keskellä matkaa ja illalla kotiovella. Väsyneenä. Onnellisena. Toisaalta vähän masentuneena kun piti jättää parhaat kaverit ja reissu oli jo takana, mutta näin se menee ja Matiaksen sanoin "arki iskee".
Viikko alkoi rennosti, yllättävän pirteästi, vaikka olikin melkoinen univaje. Maanantaina Rotarykokous, tänään uimaan. Kevät on jo pitkällä, mutta silti ulkona sataa kaatamalla ja on suht viileä.